Merchandising jest pojęciem, które na stałe wpisało się w marketing. Odzwierciedla ono proces, który polega głównie na operowaniu znakiem towarowym, w celu zwiększenia sprzedaży. Merchandising wykorzystuje to jednak w złożony sposób; opiera się na różnorodnych technikach sprzedaży, lokalizacjach miejsc sprzedaży, asortymencie, lini cenowej, a także mechandisingu wizualnym.
Merchandising ma wiele twarzy
Jak łatwo zauważyć, visual merchandising jest zatem odnogą merchandisingu. Zanim jednak go omówimy, warto zwrócić uwagę na inne funkcje samego merchandisingu. Otóż w drugim znaczeniu jest on ścieżką do tego, jak zachęcić potencjalnych klientów marki do zakupu, będąc w miejscu jego sprzedaży. Oznacza to, że merchandising ma za zadanie jak najlepiej zaprezentować produkt, a także otoczenie, w jakim się znajduje.
Merchandising wizualny impulsem zakupowym
Druga funkcja merchandisingu jest bardzo bliska definicji jego wersji wizualnej – Visual merchandising bowiem to wszelkie działania w miejscu sprzedaży i promocji produktu, które, poprzez bodźce wizualne, mają zachęcić do jego kupna. Jest to więc dział, który odpowiada za kreowanie ekspozycji w sposób atrakcyjny dla ludzkiego oka. Osoba, która odpowiada za tworzenie takiej ekspozycji to visual merchandiser.
Działania w ramach visual merchandising
W ramach swoich kompetencji taka osoba, która dba o ekspozycję powinna w sposób interesujący i kreatywny zaaranżować przestrzeń sklepową. Visual merchandiser dba o kompozycję towarów, sposób, w jaki są wystawione, a przede wszystkim, by zwrócić uwagę, operuje identyfikacją wizualną marki produktu. Co ciekawe, coraz częściej w ramach takich działań wykorzystuje się szczególne oświetlenie, muzykę, a nawet zapach, co oczywiście wykracza poza działania wizualne, ale doskonale wspiera merchandising wizualny.
Dlaczego każda marka powinna dbać o merchandising?
Znając już mnogość działań merchandisingu, a szczególnie visual merchandisingu, warto o nie zadbać, ponieważ doskonale wspierają sprzedaż. Warto jednak pamiętać, że ich celem jest nie tylko zaciekawienie stałego konsumenta, ale i nawet skłonienie do wejścia do sklepu potencjalnych klientów. Co więcej, ideą jest także zachęcenie do zakupów osób, które miały w zamiarze kupić coś innego, a mogą również kupić nasz produkt.