Kuchnia

Pomidorowy likopen, czyli o zaletach zupy pomidorowej

Napisany przez dawkawiedzy

Pyszna, czerwona, a do tego zdrowa. Oczywiście mowa tu o pomidorowej, która tak często gości na naszych stołach. Jak się okazuje, to skarbnica antyoksydantów, czyli sposób na uniknięcie chorób nowotworowych. Czy wiesz, że zawarty w niej likopen może być kluczem do zachowania zdrowia i młodego wyglądu. A co ponadto? Pomidorowa po prostu zawsze dobrze smakuje.



Popularna zupa pomidorowa


Pomidorową najczęściej jemy z ryżem bądź makaronem, rzadziej w formie kremu. Bez względu na postać liczy się jednak jej skład, a ten nieskromnie mówiąc jest naprawdę bogaty. Do pomidorowej używamy oczywiście koncentratu, a jak się okazuje w tym wypadku jest ona nawet zdrowszy od surowych pomidorów. Dlaczego? Zarówno nieprzetworzone pomidory, jak i te w formie koncentratu, ketchupu , czy soków zawierają likopen. To naturalny barwnik odpowiadający za nadanie czerwonego, pomarańczowego i żółtego koloru.


Barwa to nie wszystko!


Naukowcy wykazują coraz to nowe dobroczynne właściwości owej substancji. Likopen ma duże znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych. Zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju raka nawet o 35%. Dobrze sprawdza się też jako czynnik wspomagający leczenie. Co jednak ma w sobie ten specyfik, że tak dobrze wpływa na nasze organizmy?


Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że likopen trzeba organizmowi dostarczyć z zewnątrz, bo sami nie jesteśmy w stanie wytworzyć tej substancji. Najlepiej przyswoimy go jeśli jest przetworzony. Dobrze jest jednak łączyć go z tłuszczami (np. gotując pomidorową na rosole), gdyż substancja ta (tak jak i witaminy A,D,E,K i beta- karoten) rozpuszcza się w tłuszczach. W momencie, gdy nasz organizm wchłonie likopen, możemy cieszyć się, że zadbaliśmy o kondycję naszego organizmu.





Blask skóry


Dodatkowym plusem jest jego dobroczynne działanie na naszą skórę. Spożywanie likopenu chroni nas przed szkodliwym działaniem promieni UV, a nawet zapobiega poparzeniom słonecznym. Ponad to wspomaga syntezę prokolagenu, który wpływa na zwiększenie sprężystości skóry i opóźnia efekty starzenia.


Gdzie go znaleźć?


Jak już wspomnieliśmy, skarbnicą likopenu może być pomidorowa. Prócz pomidorów substancja znajduje się jeszcze w czerwonych owocach takich jak arbuz, grejpfrut czerwony, owoce dzikiej róży i papaja. Prościej jest jednak sięgnąć po ten związek w bardziej stężonej formie. Dlaczego pomidorowa na koncentracie jest lepsza od surowego pomidora. Tutaj sprawa jest całkiem prosta – chodzi o ilość.
Dla porównania: w 100 gramach świeżych pomidorów znajduje się do 20 mg likopenu, a w paście pomidorowej aż do 150 mg. Jak wszyscy wiemy możliwości przetwarzania pomidorów są niezliczone. Najprościej przygotować zupę, ale przyjemnie robi się z koncentratu sosy, pasty i farsze zawierające koncentrat.

Pomidorowa w skrócie:

  • pomysł na smaczny obiad
  • miła dla oka czerwona potrawa
  • ucieczka przed chorobami nowotworowymi
  • źródło wiecznej młodości
  • oszczędność czasu, bo na przygotowanie potrawy potrzeba go naprawdę niewiele.


Czy to wystarczająca zachęta, by zacząć ją przyrządzać?



O autorze

dawkawiedzy

Zostaw komentarz