Czym jest tożsamość marki i dlaczego warto w nią inwestować?

Tożsamość marki to zbiór pewnych określonych cech, które pozwalają odróżnić markę od innych oraz wyróżnić ją w pozytywny sposób. Tożsamość tworzy obraz marki, a kreują ją zarówno zachowania właściciela i pracowników, jak i wszystkie elementy ją budujące. Jej tworzeniem zajmuje się branding – proces, który rozpoczyna się właściwie na samym początku istnienia marki i nie kończy się, dopóki marka istnieje i funkcjonuje w świadomości swoich odbiorców.

Jakie elementy składają się na tożsamość marki?

Tożsamość marki trudno jest jednoznacznie zdefiniować. Najprościej możemy określić ją jako zbiór pewnych cech, które wspólnie tworzą wizerunek marki oraz pozwalają wyróżnić ją w pozytywny sposób na tle innych marek działających w tej samej branży. Na tożsamość marki składają się zarówno elementy widzialne, w tym m. in. logo, kolory firmowe, wystrój wnętrz, wygląd produktów, stroje pracowników itp., jak i elementy niewidzialne – m. in. jakość obsługi klienta, jakość produktów i usług, sposoby komunikacji z klientami, społeczna odpowiedzialność biznesu itp.

Wszystkie te elementy wspólnie tworzą tożsamość marki i pozwalają odróżnić ją od konkurencyjnych podmiotów. Możemy więc śmiało powiedzieć, że tożsamość matki nie tylko identyfikuje ją, lecz także tworzy jej wewnętrzną filozofię i indywidualność, wpływa także na wizerunek marki, czyli sposób, w jaki jest postrzegana przez osoby z zewnątrz, w tym przez jej klientów. Procesem budowania tożsamości i wizerunku marki zajmuje się branding. Jest to proces długotrwały i właściwie nie mający końca – trwa bowiem dopóki istnieje marka. Świadoma oraz ukierunkowana na osiągnięcie konkretnych rezultatów praca nad tożsamością nie powinna nigdy zostać przerwana.

Tożsamość marki

Dlaczego warto inwestować w budowanie tożsamości marki?

Inwestowanie w tożsamość i wizerunek marki to jedne z najważniejszych działań marketingowych, jakie może podjąć w dzisiejszych czasach firma. Skuteczny branding pozwala na stworzenie unikalnej, silnej i wyróżniającej się na tle konkurencji marki oraz budowanie jej świadomości. Nadając marce indywidualne, unikalne cechy, jesteśmy w stanie lepiej wypozycjonować ją w branży oraz zwiększyć jej wartość w czasie, co ma ogromne znaczenie dla rozwoju każdego biznesu. Silna marka, która świadomie inwestuje w budowanie swojej tożsamości lepiej się bowiem sprzedaje, cieszy się większym zaufaniem klientów, a w konsekwencji może także liczyć na większe zyski.

Budowanie tożsamości marki jest długim i wymagającym procesem, który warto powierzyć profesjonalistom. Najlepiej skorzystać w tym zakresie z usług agencji brandingowej, której jedną z wiodących usług jest branding. Agencja spojrzy na markę z szerszej, obiektywnej perspektywy, określi kierunek jej rozwoju, sprecyzuje wartości, jakie powinna przekazywać oraz dostosuje wizerunek do tożsamości marki. Zarówno tożsamość, jak i wizerunek powinny bowiem zawsze iść w parze, tworząc jedną kompletną, spójną całość. Skutkiem ubocznym skutecznego brandingu będzie natomiast nie tylko rozpoznawalna oraz pozytywnie postrzegana marka, ale także zyski, które będzie przynosiła.

O autorze

dawkawiedzy

Spora dawka wiedzy, porad i inspiracji z dziedziny finansów, rodziny, pracy, kulinariów czy technologii.

Zostaw komentarz