makulaturaProwadzenie hurtowej działalności handlowej wymaga wdrożenia wielu procesów mających na celu usprawnienie komunikacji, logistyki i zarządzania produktami. Jednak wielu właścicieli hurtowni bagatelizuje kwestie zarządzania odpadami, traktując je jedynie jako skutek uboczny działalności. W rzeczywistości jednak na przedsiębiorcach, których działalność generuje odpady (poza kilkoma wyjątkami określonymi w przepisach) ciąży obowiązek ich rejestracji, ewidencji oraz sprawozdawczości. Dziś podpowiemy, co należy wiedzieć na ten temat oraz jak wybrać firmę, której powierzymy odbiór hurtowych ilości makulatury.

Ewidencja odpadowa –  czym jest BDO?

Na początek należy wyjaśnić, czym jest BDO. To nic innego jak Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, której głównym zadaniem jest przeciwdziałanie tworzeniu się szarych stref i nielegalnych wysypisk śmieci. W BDO muszą zarejestrować się wszystkie podmioty, które wytwarzają odpady i prowadzą ich ewidencję, produkują na terenie kraju opakowania lub produkty w opakowaniach, a także opony, sprzęt elektroniczny i elektryczny, oleje smarowe, baterie i akumulatory oraz pojazdy.

Jeśli więc chodzi o hurtownie, to obowiązek rejestracji w BDO powstaje wówczas, gdy działalność ta generuje odpady takie jak kartony, tektury, wyściółki papierowe czy folie. 

Ewidencja prowadzona jest w wersji elektronicznej. Papierowa wersja dopuszczalna jest jedynie w przypadku awarii systemu. 

Jak pozbyć się odpadów? Formalności

Pierwszym krokiem, który przedsiębiorca musi wykonać, jest podpisanie umowy z firmą zajmującą się odbiorem odpadów, przy czym należy pamiętać, że rejestracja w BDO musi odbyć się przed pierwszym odbiorem. Przedsiębiorca przekazujący firmie odpady jest z kolei zobowiązany do sporządzenia karty przekazania odpadów KPO, która zawiera takie informacje, jak: masa i kod przekazanych odpadów, adres firmy transportującej odpady wraz z numerem rejestracji pojazdu, który tego dokonuje. Następnie przedsiębiorca bądź firma odbierająca odpady generuje potwierdzenie karty przekazania odpadów.  Oprócz karty przekazania odpadów niezbędne jest również wypełnienie w systemie elektronicznej karty ewidencji odpadów, w której zaznacza się odpady wytworzone oraz przekazane do dalszego zagospodarowania.

Skuteczne pozbycie się odpadów następuje dopiero w momencie zakończenia całej procedury zarówno po stronie przedsiębiorcy, jak i firmy odbierającej odpady, a więc po potwierdzeniu przez nią przyjęcia oraz zakończenia transportu.

Rodzaje odpadów 

Warto wiedzieć, że odpady dzielimy na kilka grup:

  1. Makulatura i folia.
  2. Drewno.
  3. Tworzywa sztuczne.
  4. Tworzywa niebezpieczne.

Jeśli prowadzisz hurtownię, to z pewnością dotyczyć Cię będzie obowiązek ewidencji makulatury i folii, jak również tworzyw sztucznych. 

Ile kosztuje odbiór makulatury

Jeśli chodzi o odpady takie jak makulatura cena w skupie może się na bieżąco zmieniać.  Dlatego warto śledzić indeksy makulatury, aby móc lepiej zarządzać kosztami zwłaszcza w przypadku wielkogabarytowych ilości odpadów. Warto natomiast wiedzieć, że ostateczna cena zależy również od ilości makulatury, jak i od regionu kraju. Wielu przedsiębiorców zapewne zacznie się zastanawiać jaka jest stawka VAT makulatury. Jednak w przypadku, gdy to nie my sprzedajemy makulaturę do skupu, a jedynie przekazujemy odpady do firmy, stawka ta nie ma wówczas znaczenia. Rozliczenie z firmą następuje bowiem na podstawie faktury za usługę. 

Zarządzania odpadami to nie tylko kwestia wygody, ale również obowiązek, którego niedopełnienie może wiązać się z karami. Warto więc zadbać o to, aby spełnić go zgodnie z aktualnymi przepisami, a do współpracy w zakresie odbioru odpadów wybrać rzetelnego i godnego zaufania partnera.

O autorze

dawkawiedzy

Spora dawka wiedzy, porad i inspiracji z dziedziny finansów, rodziny, pracy, kulinariów czy technologii.

Zostaw komentarz