Współpraca z drukarnią może być czystą przyjemnością i drogą przez mękę. W zależności od tego, jakiego podwykonawcę wybierzemy i jak przygotujemy się do rozmów. Im większą mamy wiedzę, tym lepiej będzie nam się współpracowało i tym lepszy efekt możemy osiągnąć. Oto mini poradnik współpracy z drukarnią – siłą rzeczy nie zamieścimy tu wszystkich najważniejszych informacji, ale mamy nadzieję, że zahaczymy o kwestie najważniejsze.
Jak wybrać dobrą drukarnię?
To pierwsza kwestia, do której warto podejść strategicznie: szczególnie jeśli mamy duże potrzeby i z usług drukarni będziemy korzystać regularnie. I mówimy tu nie tylko o takich podstawach jak profesjonalizm w kontakcie czy opinie w internecie, ale i o zaplecze maszynowe, posiadane certyfikaty, pozycję rynkową czy sposób prowadzenia projektu. Czy drukarnia współpracuje z kilkoma producentami papieru? Jakie dodatkowe usługi oferuje? Czy daje możliwość redukcji kosztów? Każdy szczegół w tej współpracy jest ważny.
Od czego zacząć współpracę z drukarnią?
Warto od początku przekazać wybranej drukarni wszystkie niezbędne informacje dotyczące projektu. Zadawajmy nawet najdziwniejsze pytania – szczególnie kiedy nakład jest duży i błąd będzie powielany w tysiącach sztuk. Warto też znać podstawy poligrafii ( mini słowniczek poniżej), żeby łatwiej było nam rozumieć i ustalać szczegóły. Nie bójmy się poprosić o próbki różnych papierów do testu czy umówić się na spotkanie i obejrzeć produkcję „na żywo” – dzięki temu mamy lepszy obraz całej współpracy i panujemy nad każdym szczegółem projektu.
Pamiętajmy o naszych ustaleniach
Pod koniec zamówienia warto spisać dokładne potwierdzenie zamówienia – do czego zobowiązuje się każda ze stron i jakie są warunki współpracy. Może być ona uzupełniana (od czego w końcu jest aneks?), jeśli będzie taka potrzeba, ale dzięki temu jesteśmy spokojniejsi, a wszystko jest dla każdej strony jasne i zrozumiałe.
Mini słowniczek pojęć
Przedstawiamy kilka podstawowych zwrotów + kilkanaście propozycji do własnego poszerzenia wiedzy.
- DTP – z ang. desktop publishing, czyli komputerowy proces przygotowywania do druku.
- CMYK, RGB, Pantone – to określenie farb poligraficznych, z których korzysta drukarnia.
- Spad – miejsce w publikacji, które wychodzi poza obszar przeznaczony do drukowania i jest przeznaczony do odcięcia.
- Proof – odbitka próbna.
- Blacha/Matryca – forma służąca do wykonywania odbitek.
Inne określenia, z którymi można się spotkać podczas współpracy z drukarnią to m.in. raster, paser, sztancowanie, tinta, koloratka czy bigowanie.
We współpracy najważniejszy jest więc dobry plan i profesjonalna drukarnia w Warszawie. Warszawa, Poznań, Wrocław i inne duże miasta w Polsce bez trudu zaoferują Twojej firmie najlepszą jakość druku. Mieszkasz w mniejszej miejscowości? Bardzo dobrym wyborem może się okazać drukarnia internetowa.