Motoryzacja

Rower elektryczny

rower elektryczny
Napisany przez dawkawiedzy

Choć pogoda za oknem nie sprzyja rekreacyjnym przejażdżkom na rowerze to jednak coraz więcej osób jeździ rowerem na co dzień, czy to do pracy, czy szkoły. Najczęściej na drogach widzimy standardowe „górale” i holenderki, ale od kilku już lat możemy zaobserwować pewną rowerową nowość- rower elektryczny.

Rower elektryczny – co to takiego?

Ten pojazd jednośladowy ma zazwyczaj  budowę zbliżona do zwykłego roweru. Napędzany jest jednak nie tylko siłą mięśni, ale też posiada dodatkowe źródło energii w postaci silnika elektrycznego. Umożliwia on rowerzyście jazdę nawet bez mechanicznego pedałowania.


Rower elektryczny – przepisy


Do 2011 roku nie istniały żadne przepisy dotyczące użytkowania rowerów elektrycznych. 1 kwietnia 2011 roku wprowadzono przepisy, które zawierają restrykcyjne wymogi techniczne, które taki pojazd powinien spełniać, aby został uznany za rower. W nowelizacji „Prawa o ruchu drogowym” ustawodawca wprowadza następującą definicje roweru: „Pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości25 km/h”. (Dz.U. z 2011 nr 92 poz. 530)




Paradoksalnie dostępne na rynku rowery najczęściej nie spełniają powyższej definicji. Rower, którego moc lub prędkość przekraczała określone w ustawie limity, formalnie spełniał definicję pojazdu samochodowego – motocykla…

Zgodnie z ustawą, która obowiązuje od 2012 roku, zmianie uległa natomiast definicja motoroweru, która spowodowała, że rower elektryczny nie spełniający definicji roweru z powodu zbyt dużej mocy silnika, będzie traktowany jako motorower – jeśli spełnieni kryteria dotyczące mocy silnika motoroweru i nie przekroczy 45 km/h (wcześniej motorower według ustawy musiał być wyposażony w silnik spalinowy). Jeśli zgodnie z prawem nasz rower będzie spełniał wytyczne motoroweru, będziemy zmuszeni zarejestrować ten pojazd i uwaga, obejmie nas zakaz poruszania się po drogach dla rowerów… W przypadku, gdy silnik jest jeszcze mocniejszy, nasz rower stanie się… motocyklem.


Rower z napędem elektrycznym – wady i zalety


Jak widać kruczków prawnych dotyczących rowerów elektrycznych jest dużo. Pojazd ten posiada jednak wiele zalet. Jest idealną alternatywą roweru dla osób, których stan zdrowia nie pozwala na za duży wysiłek fizyczny. Ponad to koszt użytkowania takiego roweru jest znacznie mniejszy niż w przypadku pojazdów wyposażonych w silnik spalinowy. Co więcej jest tez bardziej ekologiczny, bo silnik elektryczny, w przekleństwie do spalinowego nie zanieczyszcza atmosfery i generuje dźwięk o niższym natężeniu. Minusem jest to, że rowery elektryczne są cięższe od tradycyjnych – ich waga może wynosić nawet kilkadziesiąt kilogramów. Poza tym z wbudowanym w niego akumulatorem wiąże się fakt, że musi być odpowiednio przechowywany, a akumulator musi zostać wymieniony po określonej ilości cykli ładowań i rozładowań. W tym kontekście, nasz rower jest nie tylko jak motorower, czy motocykl, ale nawet auto.

Koszt roweru elektrycznego waha się już od 2.000zł do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Średniej klasy rower z napędem elektrycznym kupimy za ok/ 5000-6000 zł.

 




 

O autorze

dawkawiedzy

Spora dawka wiedzy, porad i inspiracji z dziedziny finansów, rodziny, pracy, kulinariów czy technologii.

1 komentarz

Zostaw komentarz